Essay

Voor mijn studie communicatie, heb ik voor de minor journalistiek een essay moeten schrijven. Omdat ik het een interessant onderwerp vind, heb ik mijn essay geschreven over bloggers. Je leest hem hieronder!

Bloggers zijn de toekomst!

Met de dag zie je steeds meer blogs verschijnen die je op de hoogte houden van de laatste feiten en nieuwtjes. Dit gebeurt vooral over mode, beauty, hobby’s, nieuws en marketing/communicatie. Bloggen is ‘hot’. Van oorsprong zijn de journalisten natuurlijk de brengers van het laatste nieuws en opinie, maar tegenwoordig worden zij vaak ingehaald door bloggers. Het nieuws verspreidt zich razend snel op Twitter en is vaak daar eerder te lezen dan op de nieuwssites. Achtergrondinformatie en opinie waar je interesses liggen, lees je vaak van een blogger op een bepaald vakgebied. Zijn de bloggers dan de nieuwe journalisten?

Bloggen
Met gemak maak je tegenwoordig een blog aan. Via Tumblr, WordPress of Blogspot maak je in een paar simpele stappen een blog aan met een design naar jouw wens. Het is daarna van belang dat je regelmatig nieuwe items op je blog plaatst over jouw vakgebied of favoriete onderwerp en daarnaast is het natuurlijk van belang dat een blogger een vaste club lezers verzamelt.
Volgers van een blog zijn erg belangrijk. Het is juist interessant voor merken. Als een blogger iets ‘leuk’ vindt van een bepaald merk, dan is de kans groot dat dit positief beïnvloed wordt door de volgers. Daarom zie je bij veel pers/PR events steeds vaker dat bekende bloggers worden uitgenodigd in plaats van journalisten.
Het verschil met een ‘gewone’ website is dat een blog een verzameling van veelvuldig geüpdate berichten bevat, die in chronologische volgorde worden gepresenteerd (bijv. de meest recente datum bovenaan) en voorzien zijn van hyperlinks naar andere bronnen. Er is op een blog veel interactiviteit tussen de blogger en de lezer, doordat je als lezer een reactie op een bericht kunt achterlaten.
Op de website van 123management.nl staat dat zij vinden dat blogs zeer laagdrempelig zijn. Als gevolg zien zij dat het gebruik daarvan zeer wijd verspreid, met name onder ‘gewone’ gebruikers. Naast de blogs over specifieke hobby’s en huis-tuin-en-keuken onderwerpen, zijn er steeds meer blogs die professionele nieuwssites benaderen, voorbeelden hiervan zijn: Marketingfacts.nl, Frankwatching.nl, Autoblog.nl en GeenStijl.nl. Er ontstaan blog communities waarin groepen van bloggers samen elkaars weblog lezen, becommentariëren en linken. Er wordt wel gesteld dat blogs de media en nieuwsvoorziening democratiseren. Zijn de professionele journalisten niet meer nodig? Geen redactieraad? Geen mediaparken?
Er is ook een ontwikkeling bezig waarin traditionele media zoals kranten en omroepen de blogs in hun eigen websites integreren.

Waar komt het vandaan?
Maar hoe komt het dat bloggen ineens zo ‘hot’ is geworden? Verschillende internetsites geven hierover hun mening. Op de site van incredibleadventure.nl is hierover een stuk geschreven waarin ik vind dat het mooi uitgelegd wordt. Zij beschrijven het als volgt: Voordat de boekdrukkunst werd uitgevonden was lezen en schrijven een privilege. Sterker nog, het was iets wat met name de rijken en adelen bezig hield. De ‘’gewone’’ man op het veld kon niet lezen en schrijven. Met de boekdrukkunst verdween dit voorrecht langzaam maar zeker. Door de komst van een overvloed aan boeken kwam de drang om te leren lezen. Kwam de wens om zelf iets te lezen en te schrijven. Zo ontstond een nieuwe situatie, waarin lezen en schrijven niet meer exclusief voor de rijken was, maar voor een groeiende groep burgers. Met de komst van de computer zien we langzaam hetzelfde gebeuren. De eerste personal computers stonden op zolderkamers en waren voor de inner-crowd. Je moest weten hoe al die codes werkten en in welke volgorde je iets moest doen om een tekst te maken. Langzaam werd dat makkelijker door tekstverwerkers en grafische interfaces.
Met de komst van internet en specifiek blogsoftware, werd publiceren ineens erg laagdrempelig. Ineens kan iedereen een eigen online publicatie maken. Of je nu wel of geen publiek hebt en ongeacht wat je onderwerp is. Langzaam maar zeker krijgen de schrijvers die hun brood ermee verdienen van nu het moeilijk. Want kon je voorheen wel schrijven, maar was je geen auteur of gevestigde naam, dan was het maken en krijgen van een podium een lastige zaak.
Deze trend zal zich alleen maar voortzetten. Ongeacht de techniek en het specifieke platform, blogs als een ongecensureerd, publiek en persoonlijke platform blijven bestaan en krijgen een belangrijkere rol in het mediadebat. Het is aan de journalist om met het juiste instrument een overwogen besluit te maken of een blogspot wel of niet de moeite waard is van het opvolgen.

Voor elke schrijver is een blog een ‘’thuisbasis’’. Of je nu journalist bent of beginnend auteur. Op je eigen blog kan je alles doen wat jij zelf wil. Je hebt geen redactie, distributiekanaal of dure apparatuur nodig. Een blog is je eigen startpunt waar je begint met communiceren.
Kevin Kelly heeft een stuk geschreven, hoe je als online publicatie 1000 fans nodig hebt. 1000 Fans, die in je geloven, die je volgen en die graag tijd en aandacht aan je geven. Die 1000 fans, die moet je bedienen. Je moet ze zo goed mogelijk geven wat ze willen, want dan blijven zij bij je.

Voor veel onderzoeksjournalisten zijn mooie tijden aangebroken. Of barre tijden, het is maar net hoe je het bekijkt. Door de vele instrumenten, waarvan een blog er slechts een is, kun je geïnteresseerden vaker en intensiever op de hoogte houden van de stappen die je zet. Je kunt je publiek er bij betrekken, ze kunnen je helpen. Door je eigen stappenpubliek te beschrijven, leg je deels verantwoording af over die stappen, wat doe je en waarom?

Burgerjournalistiek, de nieuwe opmars
Het idee dat burgerjournalisten het werk van professionele journalisten kunnen vervangen, is afschrikwekkend, meent hoofdredacteur Alan Rusbridger van The Guardian:

‘’Burgerjournalisten missen de veelomvattende vaardigheden die een redactie kan ontwikkelen, zoals het verifiëren van feiten en verbanden. Burgerjournalisten worden meestal gedreven door een specifieke belangstelling. Dat is lovenswaardig, maar in de kern vaak onjournalistiek.’’

Samenwerking met lezers op terreinen en bij onderwerpen waarvan zij meer verstand hebben, vindt Rusbridger prima zolang lezers maar weten wie achter een journalistiek verhaal zit. Burgerjournalistiek zal de professioneel gemaakte dagbladen en tv-journaals niet verdringen, maar zal er een functie naast krijgen. Bij oude en nieuwe media in Nederland ontstaan hybride vormen van samenwerking tussen journalisten en niet-journalisten. Lezers, kijkers en internetgebruikers weten niet welke kwaliteitsnormen worden gehanteerd, of er sprake is van journalistieke kwaliteitscontrole en of er eigenlijk wel sprake is van journalistiek.
De Amerikaanse internetcriticus Andrew Keen ziet niets in samenwerking. Hij gelooft dat de markt zal inzien dat professionals veel waarde toevoegen. ‘’Amateurisme heeft geen echte waarde.’’ En over dagbladen die iedereen een blog laten plaatsen onder de naam van de krant. Andrew Keen denkt dat de wanhoop van veel mediabedrijven weerspiegelt. Ze zijn bereid om alles te doen voor bezoekersaantallen. Maar het zal onvermijdelijk slecht afstralen op het merk.

Costera Meijer beschouwt daarin tegen bijdragen van burgerjournalisten als een potentiële zegen voor media. Het is aanvullend, en mensen willen hyperlokaal nieuws vertellen. ‘’Als mensen een verhaaltje uploaden, is dat niet omdat ze het gevoel hebben journalistiek bezig te zijn, maar omdat ze het gewoon leuk vinden om anderen iets te laten zien.’’
Burgerjournalistiek is een onzinnig begrip, meent Leo Hauben, hoofdredacteur van regionale omroep L1.

‘’Je wekt de indruk dat gewone burgers ook het vakmatig streven hebben objectief te zijn. Ik zie kranten van die digitale dorpspleinen creëren, en dan denk ik: ga vooral zo door jongens, dan besta je over vijf jaar helemaal niet meer.’’  *Boek Journalistieke kwaliteit in het crossmediale tijdperk

Redenen
Volgens de site van Allvoices.com zijn er vijf redenen waarom bloggers journalisten zijn.
De eerste reden, is dat bloggers een groot publiek hebben. Als je bijvoorbeeld voor de krant The New York Times schrijft, dan wordt je artikel gelezen door de lezers van die krant. Maar schrijf je een blog dan kan je wereldwijd je fans bereiken. En dan zullen die fans je blog dagelijks bekijken.
De tweede reden, is dat je als blogger een inkomen kan hebben. Zodra je als blogger geld verdient dan heb je van je hobby je werk gemaakt. Bloggers verdienen geld door adverteerders en sponsoren. Ze krijgen producten en vliegen vaak de wereld over. Zodra je als blogger betaald wordt is het logisch dat je gezien wordt als journalist.
De derde reden, is dat zij ook schrijven en onderzoek doen. De definitie van een journalist is iemand die artikelen schrijft, tijd besteedt aan onderzoeken en vanuit daar een verhaal of artikel publiceert. Hetzelfde kan worden gezegd over bloggers. Een blogger kan weken besteden aan een hot topic lopende zaak en er daarna een zorgvuldig en goed stuk over schrijven. Dit stuk kan worden gezien door miljoenen lezers, dus zo iemand moet zeker beschouwd worden als journalist.
De vierde reden, bloggers schrijven over actuele dingen waar mensen zich graag mee bezig houden dat betekent dat ze journalisten zijn.
En als vijfde reden wordt gezegd, dat bloggers zich aan de soort gelijke wetten moeten houden  als journalisten.

Mening
Persoonlijk vind ik het terecht dat bloggers ook worden gezien als journalisten. Tegenwoordig worden bloggers op allerlei events uitgenodigd. Neem als voorbeeld de Amsterdam Fashion Week. Tegenwoordig zitten de bloggers front row. Omdat zij degene zijn die over de kleding schrijven, aan de lezers laten weten hoe zij het dragen en hoe een lezer het zou kunnen dragen. Een blogger die veel blogt en al veel followers heeft, kan alleen maar een voordeel zijn voor bepaalde merken. Een blog is zo geplaatst en is up-to-date. Het nieuws wat een blogger te brengen heeft is binnen enkele seconden wereldwijd bekend. In de toekomst zullen alle schrijvers en mediamakers een eigen mediakanaal zijn. Laat het dan een in elk geval een kanaal zijn waar je zelf de controle over hebt. Start een blog.

Einde.

Advertenties

2 thoughts on “Essay

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s